viernes, 17 de marzo de 2017

El currículo de ética médica en las escuelas de medicina: presente y futuro


The Medical Ethics Curriculum in Medical Schools: Present and Future
Fuente
Este artículo es originalmente publicado en:
De:
J Clin Ethics. 2016 summer;27(2):129-45.
Todos los derechos reservados para:
Copyright 2016 The Journal of Clinical Ethics. All rights reserved.

Abstract
In this review article we describe the current scope, methods, and contents of medical ethics education in medical schools in Western English speaking countries (mainly the United Kingdom, the United States, and Australia). We assess the strengths and weaknesses of current medical ethics curricula, and students’ levels of satisfaction with different teaching approaches and their reported difficulties in learning medical ethics concepts and applying them in clinical practice. We identify three main challenges for medical ethics education: counteracting the bad effects of the “hidden curriculum,” teaching students how to apply ethical knowledge and critical thinking to real cases in clinical practice, and shaping future doctors’ right character through ethics education. We suggest ways in which these challenges could be addressed. On the basis of this analysis, we propose practical guidelines for designing, implementing, teaching, and assessing a medical ethics program within a four-year medical course.

Resumen
En este artículo de revisión describimos el alcance actual, los métodos y los contenidos de la educación sobre ética médica en las escuelas médicas de los países de habla inglesa occidental (principalmente el Reino Unido, Estados Unidos y Australia). Evaluamos las fortalezas y debilidades de los actuales currículos de ética médica y los niveles de satisfacción de los estudiantes con los diferentes enfoques de enseñanza y sus dificultades en el aprendizaje de conceptos de ética médica y su aplicación en la práctica clínica. Identificamos tres desafíos principales para la educación en ética médica: contrarrestar los efectos negativos del “currículo oculto”, enseñar a los estudiantes cómo aplicar el conocimiento ético y el pensamiento crítico a casos reales en la práctica clínica y moldear el carácter correcto de los futuros médicos a través de la educación ética. Sugerimos formas de abordar estos desafíos. Sobre la base de este análisis, proponemos directrices prácticas para diseñar, implementar, enseñar y evaluar un programa de ética médica dentro de un curso médico de cuatro años.
Copyright 2016 The Journal of Clinical Ethics. All rights reserved.
PMID:  27333063   [Indexed for MEDLINE]
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