domingo, 24 de junio de 2012
El efecto de la concentración de propofol in situ sobre la depresión respiratoria durante anestesia espinal
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[Identidad Bibliotecaria] Asurbanipal: primer bibliotecario de la Historia. Poema de Gilgamesh
Asurbanipal (a veces mencionado como Ashurbanipal o Assurbanipal), fue el
último gran rey de Asiria. Reinó entre el 668 a.C. y 627 a.C.
Hijo de Esarhaddony Naqi’a-Zakutu, es famoso por ser uno de los pocos reyes de la antigüedad que sabía leer y escribir. Durante su reinado, la escultura asiria alcanzó su apogeo, lo cual se aprecia en los palacios de Nínive.
Era conocido con diversos nombres, algunos textos latinos y medievales lo llamanSardanapalus, los griegos lo conocían como Sardanapal, y en el Antiguo Testamento, es mencionado como Osnaper (libro de Esdras, 4:10).
En el reinado de Asurbanipal, el esplendor asirio era evidente no sólo en su poderío militar, sino también en su cultura y las artes. Asurbanipal creó la biblioteca de Nínive, la cual fue la primera biblioteca que recogió y organizó el material de forma sistemática. En Nínive se recogió toda la literatura disponible en escritura cuneiforme en aquel entonces.
Algunas tablillas de la biblioteca de Nínive conservan las versiones más completas del poema de Gilgamesh, en los lenguajes sumerio y acadio. Otras eran usadas como diccionarios sumerio-acadio, mientras que algunas contenían textos sobre astronomía y astrología.
El juego más grande de tablillas se encuentra en el Museo Británico, en Londres. Se trata de textos “proféticos”, que enseñaban a los escribas a interpretar el significado de lo que presenciaban.
La biblioteca de Asurbanipal fue una gran biblioteca en la ciudad asiria de Nínive, iniciada por el rey Sargón II, que reinó desde el 722 al 705 a.C. y ampliada por el rey Asurbanipal (669-627 a.C.). Se encontraba situada en el recinto del palacio.
La biblioteca consistía en una colección de tablas hechas de arcilla, cubiertas de una escritura fina y apretada por ambos lados. Se llegaron a reunir hasta 22.000 tablillas, encontradas bajo los escombros del palacio real en Nínive. Fue famosa y muy considerada desde su creación. Cuando los babilonios arrasaron Nínive al mando de Nabopolsaren el
612 a.C., destruyeron gran parte de su contenido
Se trata de la colección más completa que se conoce de escritura cuneiforme, un legado cultural dejado por el rey Asurbanipal que, según las noticias escritas que se conservan sobre su vida, mostró un gran interés por el sabery la ciencia de Mesopotamiay dio orden de buscar y confiscar todas las tablillas posibles, sobre todo en Babilonia. En ellas puede encontrase los temas más diversos: gramática, diccionarios, listas oficiales de ciudades, tratados de matemáticas y astronomía, libros de magia, religión, ciencias, arte, historia, literatura.
Una de las obras más famosas de la biblioteca es el Poema de Gilgamesh, considerada como la obra narrativa más antigua de la humanidad.
El rey Asurbanipal fue educado como un príncipe cuyo destino, en principio, no sería el de reinar, sino el de sacerdote o algún otro cargo importante de la corte. Fue educado en las artes y las ciencias. Fue un rey guerrero y culto. Él mismo escribe de su formación: [...he leído intrincadas tablillas inscritas en los oscuros sumerio y acadio, difíciles de desentrañar...]…[...estudié el saber secreto de todo arte del escriba...].
La Epopeya de Gilgamesh o el Poema de Gilgamesh es una narración de la Mesopotamia de origen sumerio, considerada como la narración escrita más antigua de la historia. Se emplearon tablillas de arcilla y escritura cuneiforme, lo cual favoreció su preservación. La versión más completa preservada hasta la actualidad consta de doce tablillas. La obra es muy leída en traducciones a diversos idiomas y el héroe, Gilgamesh,
ha pasado a ser un icono de la cultura popular.
Los estudiosos consideran que se originó en una serie de leyendas y poemas sumerios sobre el mitológicohéroe-rey Gilgamesh, los que fueron ensamblados mucho después en un poema más extenso acadiano; la versión más completa que existe actualmente consiste de doce tabletas de arcilla pertenecientes a la biblioteca del siglo VII a.C.del rey asirio Asurbanipal. Originalmente se la conocía por el título “Él quien vio las profundidades” (Sha naqba īmuru) o “Por encima de todos los otros reyes” (Shūtur eli sharrī), ya que eran las primeras líneas de sus partes principales. Es posible que Gilgamesh haya sido un rey a finales de Segundo Período Dinástico Inicial (aproximadamente siglo XXVII a.C.)
El poema trata sobre las aventuras del rey Gilgamesh, también conocido como Istubar, y su amigo Enkidu. Una de las tablillas relata un episodio sobre el diluvioy que influiría directamente en el mito aparecido en la Biblia. Las aventuras para matar al gigante Humbaba, el descenso a los infiernosy la relación entre dioses, semidioses(como el propio Gilgamesh) y mortales le dan un claro origen prehelénistico. El núcleo sentimental se encuentra en el duelo tras la muerte de Enkidu. Los críticos consideran que es la primera obra literariaque hace énfasis en la mortalidad e inmortalidad.
El poema de Gilgamesh adquiere, entonces, una relevancia suprema: inicia la literatura conocida de la humanidad, nos remonta a las leyendas que hace miles de años se contaban en los antiguos pueblos mesopotá-micos, deja su impronta en la Biblia, señala los conflictos relativos a la condición humana y conforma la base de las más destacadas novelas y relatos que se han ido (y se seguirán) escribiendo.
En resumen, se trata del mito de una epopeya que marca la diferencia entre lo salvaje y lo civilizado. Ya aquí aparece una actitud filosófica, también la imagen del doble, y conlleva, con la angustia de la muerte, la búsqueda de la eternidad.
Debemos destacar, además, su extraodinaria concordancia con el relato bíblico de Noé y el diluvio universal: Ea, el señor de las aguas y guardián del hombre, previno sólo a uno, Utnapishtim, sobre el diluvio con el cual los dioses planeaban exterminar a la humanidad.
Le dijo: “destruye tu casa para hacer una barcaza y poner dentro de ella una semilla de toda criatura viviente.” El diluvio se desató con furia, “cambió la luz del día en oscuridad”. Una vez que hubo pasado, “la faz de la tierra estaba en silencio, toda la humanidad había regresado al barro. La superficie del mar se extendía totalmente plana, como un techo…”. Utnapishtim dejó ir una paloma, la cual regresó pues no halló un lugar seco para reposar, y después una golondrina, con el mismo resultado. Finalmente, dejo ir un cuervo que nunca regresó. La barcaza descansó sobre lo alto de una montaña y Utnapishtim agradeció ofreciendo un sacrificio.
36 Hours in Osaka, Japan
36 HOURS
36 Hours in Osaka, Japan
Kosuke Okahara for The New York Times
By INGRID K. WILLIAMS
Published: June 7, 2012 13 Comments
OSAKA’S concrete canyons and elevated freeways will never win the city any urban beauty contests. But when the ethos of a place is kuidaore — the concept of eating oneself bankrupt — aesthetics don’t much matter. Fittingly, Japan’s third-largest city has no shortage of fine-dining establishments (the city now boasts 108 total Michelin stars, including five three-star restaurants); but the convivial, freewheeling local food culture can just as easily be tapped into at the inexpensive food stalls that line the recently renovated banks of the Dotonbori canal. And when the belly-busting glut becomes too much, Osaka’s top-notch museums and urban parks provide welcome, necessary respite.
Multimedia
Kosuke Okahara for The New York Times
Friday
4 p.m.
1. SPIN IN THE SKY
1. SPIN IN THE SKY
The area around the Umeda transportation hub is a hyperactive tangle of interconnected train and subway stations amid colossal department stores. To get your bearings, head to the seventh floor of the Hep Five department store (5-15 Kakuda-cho, Kita-ku; 81-6-6313-0501; hepfive.jp) and board the giant red Ferris wheel (admission, 500 yen, or about $6 at 78 yen to the dollar) that spins above the nine-story building. At the apex, 347 feet high, the swaying gondolas offer peaceful views of the congestion below, the new Osaka Station City complex and the city’s famous Umeda Sky Building.
7 p.m.
2. NEON CARNIVAL
2. NEON CARNIVAL
In Dotonbori, the largely pedestrian area that is the center of Osakan night life, no amusement park rides are needed to create a carnival-like atmosphere. That’s provided by the neon billboards, the oversize creatures — dragons, crabs, blowfish — hanging from facades, and the continuous string of food stalls and restaurants. After locating the area’s curious landmarks, like the multistory Glico running-man billboard and the bespectacled Kuidaore Taro clown-drummer, reward yourself with takoyaki (fried octopus balls), the local specialty. The mouth-searingly hot spheres served up at Takoyaki Jyuhachiban (1-7-21 Dotonbori, Chuo-ku; 81-6-6211-3118) are topped with tangy sauce, mayonnaise, seaweed powder and bonito flakes (350 yen for six).
10 p.m.
3. ON YOUR FEET
3. ON YOUR FEET
When the heaving frenzy of Dotonbori becomes overwhelming, escape down a side street to Bar Core (1-8-6 Dotonbori, Chuo-ku; 81-6-6211-2228), a spot that guarantees limited company. This polished, standing-only bar has space for only about six (slim) patrons at a time. Order a tumbler of Japanese whisky — the 17-year-old Hibiki (900 yen) is an excellent choice — from the bow-tied bartender, and savor it while the endless crowds stream by outside.
Saturday
10 a.m.
4. UNDERGROUND ART
4. UNDERGROUND ART
Jolt awake with a dose of eye-opening art at the National Museum of Art, Osaka (4-2-55 Nakanoshima, Kita-ku; 81-6-6447-4680; www.nmao.go.jp), which was designed by the architect César Pelli. The museum itself is underground, but the glass-and-steel, claw-like structure caging the entrance is unmissable. A recent exhibition, “Eternity of Eternal Eternity,” featured the hypnotizing polka dot patterns of the artist Yayoi Kusama; an El Greco retrospective is scheduled for the fall.
Noon
5. LUNCH, AS YOU LIKE IT
5. LUNCH, AS YOU LIKE IT
Okonomiyaki, which can be translated as “grill what you like,” is a fried mixture that might include eggs, eel, octopus, bacon, shrimp, pork, green onions, yams, cheese, kimchi. At Mizuno (1-4-15 Dotonbori, Chuo-ku; 81-6-6212-6360; mizuno-osaka.com), diners are treated to a view of the mesmerizing preparation as ingredients like these are dumped into a batter, fried on a griddle, and then liberally slathered with a sweet barbecue-Worcestershire-like sauce and swirls of mayonnaise. The result is delicious, as the line of people outside waiting for a seat at the counter attests. Lunch for two, about 2,500 yen.
1:30 p.m.
6. PACK YOUR KNIVES
6. PACK YOUR KNIVES
Whether you’re looking to outfit a new restaurant or simply upgrade the tools in your home kitchen, the shopping arcade of Doguyasuji is the place to do it. The shops along this narrow alley overflow with kitchenware, from ceramic rice bowls and bamboo steamers to professional-grade takoyaki grills. At Ichimonji (14-8 Nanbasennichimae, Chuo-ku; 81-6-6633-9393; ichimonji.co.jp), admire the knives fashioned like swords, then plunk down some yen for the indispensable kitchen companion: a balanced Santoku knife.
3:30 p.m.
7. PORK IN THE PARK
7. PORK IN THE PARK
Upon leaving Doguyasuji, swing by 551 Horai (3-6-3 Namba, Chuo-ku; 81-6-6641-0551;551horai.co.jp), a local franchise famous for its heavenly steamed pork buns. There are locations scattered all over the city, but here you can watch workers nimbly mold the pleated buns, which are then steamed on-site. Carry away a bright red box of edible booty (two buns cost 320 yen) to the Namba Parks garden (2-10-70 Namba-naka, Naniwa-ku; 81-6-6644-7100; nambaparks.com), a rooftop park on eight levels. Enjoy your snack in peace, high above the bustle of Namba, amid flowers, trees and the occasional sculpture.
5:30 p.m.
8. LIFE AQUATIC
8. LIFE AQUATIC
Spiral down the ramp that wraps around the Osaka Aquarium Kaiyukan (1-1-10 Kaigan-dori, Minato-ku; 81-6-6576-5501; kaiyukan.com), home to dolphins, jellyfish, a 13-foot whale shark and other Pacific Ocean creatures. Then take in the sea view from a different perspective — above. The observatory on the 55th floor of the nearby Cosmo Tower (1-14-16 Nanko-kita, Suminoe-ku; 81-6-6615-6055; actio.co.jp/platplanet) offers dazzling 360-degree views of the sea and the glittering lights of the sprawling Osaka-Kobe conurbation.
7:30 p.m.
9. WHERE THE BEEF IS
9. WHERE THE BEEF IS
Kobe is not the only place in Japan pampering its cattle. In fact, an arguably more delectable steak comes from the massaged, beer-sipping, black-haired variety in Matsusaka, about two hours east of Osaka. Decide for yourself at the restaurant Matsusakagyu Yakiniku M on Hozenji Yokocho (1-1-19 Namba, Chuo-ku; 81-6-6221-2917; matsusaka-projects.com), where the menu includes a dozen cuts of beef — and details the attributes of each — that you then sear and season on the inlaid tabletop grill. The narrow restaurant, on a stone-paved alley near the Hozenji temple, has a scarlet and sable color scheme, background jazz and private dining compartments (some with sliding doors) that create a romantic atmosphere. Cool down after dinner with a scoop of yuzu sherbet. Dinner for two, about 9,000 yen.
9:30 p.m.
10. KANPAI QUEENS
10. KANPAI QUEENS
Until the mid-1990s, Japanese law prohibited the operation of small-scale breweries, which allowed mega-brewers to corner the market with tasteless, watery beer. But today, a small Japanese craft beer scene is steadily growing. For a pint deserving of a hearty “Kanpai!,” head to Beer Belly (1-1-30 Tosabori, Nishi-ku; 81-6-6441-0717; minoh-beer.jp), a cozy brewpub affiliated with the Osakan microbrewery Minoh. The fruits of the brewery, which is run by three sisters, are on tap at the bar, as are rotating selections from other Japanese microbreweries. Try Minoh’s Imperial Stout, which has strong aromas of coffee and dark chocolate, or its refreshing Weizen, a wheat ale that tastes like buttery bananas.
Sunday
10 a.m.
11. NOODLING AROUND
11. NOODLING AROUND
The chef David Chang and his expanding Momofuku empire may have made ramen hip stateside, but for many in Japan, devotion to the humble noodle can be traced to a different Momofuku. For a history lesson, visit the Momofuku Ando Instant Ramen Museum (8-25 Masumi-cho, Ikeda-shi; 81-072-751-0825; nissin-noodles.com), an entertaining pilgrimage site for noodle lovers that is named after the inventor of instant ramen — yes, that’s a statue of him outside. Mix and match flavors and ingredients to create a personalized cup of instant ramen at the My Cup Noodle Factory, or purchase one of the limited-edition varieties from a vending machine in the tasting room.
1 p.m.
12. BASEBALLS AND BALLOONS
12. BASEBALLS AND BALLOONS
Japan’s most famous baseball park, Hanshin Koshien Stadium (1-82 Koshien-cho, Nishinomiya; 81-798-49-4509; www.hanshin.co.jp/koshien/), is the home of Osaka’s hometown club, the Hanshin Tigers. The raucous games demand firsthand experience (and participation), especially when the crowd goes bonkers during the balloon bonanza released during the seventh-inning stretch. To fit in with the reverently dedicated fans, pick up a jersey beforehand at the official team store on the eighth floor of the Hanshin Department Store (1-13-13 Umeda, Kita-ku; 81-6-6345-1201; hanshin-dept.jp/dept/english/). Don’t despair if the Tigers aren’t playing at home: the new museum at the stadium is also worth a visit (admission 400 yen).
IF YOU GO
Opened in 2009, the Hotel Monterey Grasmere Osaka (1-2-3 Minatomachi, Naniwa-ku; 81-6-6645-7111; www.hotelmonterey.co.jp) is within walking distance of Dotonbori and has direct access to the Namba subway station. The 348 rooms feature simple, comfortable furnishings intended to evoke the atmosphere of a British country manor. Doubles from 9,000 yen ($111).
The city earned major style points when the St. Regis Osaka (3-6-12 Honmachi, Chuo-ku; 81-6-6258-3333; stregisosaka.co.jp) opened in the city’s haute Midosuji shopping district in October 2010. Elegantly mod design extends from the 12th-floor lobby lounge and outdoor Zen garden to the 160 spacious rooms and suites. Doubles from 23,000 yen
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A version of this article appeared in print on June 10, 2012, on page TR11 of the New York edition with the headline: Osaka,
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sábado, 23 de junio de 2012
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El misterioso bosque de árboles torcidos de Polonia
- Publicación: 30/06/2011 3:22 pm
- Autor: pijamasurf
El misterioso bosque de árboles torcidos de Polonia
El origen del bosque de pinos oblicuos en Gryfino, Polonia, es un misterio, ¿era su destino ser muebles para el servicio secreto alemán o son parte de una secreta danza curvilínea de la naturaleza?
Como si quisieran mostrar una inclinación estílistica, 400 pinos en un rincón del oeste de Polonia crecen con una curvatura de 90 grados en su base, dándole un toque femenino y agraciado a la generalmente excrecencia faliforme de los coníferos.
Existen varios mitos alrededor de este bosque ubicado en Gryfino y poca información fidedigna, pero la versión más repetida es que fueron plantados en la década de los 30 con intervención humana con el fin de ser convertidos en muebles; se dice incluso que fueron los carpinteros del servicio secreto alemán los que curvaron los árboles con dispositivos mecánicos. Sin embargo, los pobladores locales señalan que los troncos no son adecuados para fabricar muebles, y que se debe a un extraño patrón natural. De lo que no hay duda es que este bosque es un gran escenario para jugar “encantados” con un spin.
June 28, 2011 -- In a tiny corner of western Poland a forest of about 400 pine trees grow with a 90 degree bend at the base of their trunks - all bent northward. Surrounded by a larger forest of straight growing pine trees this collection of curved trees, or "Crooked Forest," is a mystery.
Planted around 1930, the trees managed to grow for seven to 10 years before getting held down, in what is understood to have been human mechanical intervention. Though why exactly the original tree farmers wanted so many crooked trees is unknown.
-- by Christina Reed
Top photograph of the Crooked Forest by Maciej Sokolowski. Bottom photograph by Sławek Milewicz, Szczecin, Poland.
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