martes, 28 de diciembre de 2010

100.000 internautas franceses, advertidos como presuntos piratas

CULTURA

100.000 internautas franceses, advertidos como presuntos piratas

Aunque todavía ninguno ha sido sancionado, ya son sospechosos de haberse descargado contenidos ilegalmente de internet

Día 28/12/2010 - 14.28h
El organismo creado por el Gobierno francés para luchar contra la piratería audiovisual, Hadopi, ya ha mandado advertencias a 100.000 internautas sospechosos de haber descargado ilegalmente contenidos de internet, aunque todavía no hay ninguno sancionado.
Desde el pasado mes de noviembre, Hadopi envía unos 2.000 correos electrónicos al día con una «recomendación» al internauta para que acabe con las descargas fraudulentas, informó hoy el diario «Le Figaro». «Su acceso a internet ha sido utilizado para poner a disposición, reproducir o acceder a obras culturales protegidas por un derecho de autor», dice el correo enviado por Hadopi, que señala al titular de la cuenta de internet como la persona «legalmente responsable de la misma» y le recuerda su obligación de proteger el acceso a ésta.
El número de usuarios que ya han recibido el correo electrónico ronda el 3 por ciento de los internautas que, según la industria, descargan contenidos audiovisuales de forma fraudulenta.
Un primer paso
Se trata del primer paso de la polémica ley Hadopi 2, modificada tras la decisión del Consejo Constitucional, que no aceptó que en la versión original se le otorgase a una autoridad administrativa la potestad de cortar el acceso a internet a los piratas reincidentes porque recortaba la libertad de comunicación y expresión.
Por ello, se ha designado a tres juristas que analizan cada caso antes y sirven de filtro para un juez, que es quien puede ordenar que se le corte internet al pirata, si le considera reincidente. Tras el primer correo electrónico de «recomendación», en caso de que las descargas piratas persistan, Hadopi enviará un segundo aviso, acompañado de una carta certificada. Es lo que se llama«respuesta gradual» y es también la última etapa antes de que el dossier llegue a un juez, quien puede optar por cortar temporalmente la conexión al titular. El pirata, que tendrá que seguir pagando su conexión a internet aunque no pueda utilizarlo y que no podrá cambiar de proveedor, podrá ser sancionado también con una multa de 1.500 euros

El legado Balcells impulsa un gran Archivo de la Creación en Alcalá

CULTURA

El legado Balcells impulsa un gran Archivo de la Creación en Alcalá

Cultura ultima el proyecto de un gran centro que recogerá los legados de escritores, ilustradores, agentes, traductores y editores en español

Día 28/12/2010
EFE
Balcells, junto a Vargas Llosa en Estocolmo, la víspera de la entrega del Nobel
Más que de un paso, puede y debe tratarse de una zancada de gigante. La adquisición por parte del Ministerio de Cultura del Archivo de la agente Carmen Balcells ha de constituirse en la piedra angular, en buena parte de los cimientos, de un gran Archivo de la Creación Literaria en Español, lo que constituye uno de los proyectos favoritos y más ambiciosos del Ministerio de Cultura, en torno al libro y la edición, un sector fundamental.
La nueva institución tendría su sede en Alcalá de Henares, cuna, además, de Miguel de Cervantes, donde el Ayuntamiento de la Villa ha hecho una buena oferta de unos terrenos próximos al Archivo General de la Administración. «Allí también se encuentra el Archivo del Movimiento Obrero y acabamos de comprar las naves de la antigua Galerías Preciados para ampliar el Archivo Histórico Nacional—explica Rogelio Blanco, Director General del Libro Archivos y Bibliotecas—. El Corredor del Henares es un espacio de investigación que nada tiene que envidiar a Fontainebleau. El AHN formará el mayor del mundo cuando sumemos los 550 kilómetros de esas naves con los 57 que tiene en Serrano».
El legado de Carmen Balcells puede ser la vitamina definitiva que necesitaba este proyecto, porque como recuerda Blanco, «la suya es una de las más importantes empresas literarias del mundo, que ha protagonizado la mayor explosión internacional de la literatura en español que se recuerda. Es mucho más que el legado Balcells, que es importantísimo. A partir del corpus que tenemos podemos armar una historia literaria en todas sus vertientes, un archivo literario de autores y editores, de creadores, agentes, editoriales y librerías, desde el alfa hasta el omegade la creación literaria, porque hay libreros que han mantenido correspondencias únicas con autores. Sería un gran centro de investigación que debería vincularse a la Universidad».
2.500 metros de archivo
Todo este material, de unos 2.500 metros aproximadamente contados de forma lineal, ha llegado hasta el Archivo General de la Administración en varios trailer procedentes de Barcelona, concretamente desde el polígono industrial de Cervera donde la empresa de Balcells tenía su almacén principal. Docenas y docenas de dibujos de Alberti, cientos y cientos de documentos de García Márquez (entre ellos varias ediciones piratas de sus obras), el archivo de Paul Bowles, incluyendo partituras de su juventud como músico (al lado de Manuel de Falla, por ejemplo) y una ingente multitud de papeles, legajos, curiosidades, incluso correspondencia personal de la agente con sus autores... como detalla Rogelio Blanco: «Creo que Carmen ha sido consciente en todo momento del valor de lo que poseía, porque lo ha guardado todo, absolutamente todo, con enorme meticulosidad. El fondo es impresionante. Correspondencia, fotos, actas y documentación de la sociedad, contratos, mensajes con las correcciones de los autores, originales y manuscritos, ejemplares dedicados... que suponen el mejor retrato de la literatura hispanoamericana —o iberoamericana porque también tuvo oficina en Brasil y aún lleva a Nélida Piñón y otros autores— de más de 50 años. Cinco premios Nobel, muchos Cervantes, más todo lo imaginable, Planeta, Nadal, etcétera, etcetera».
Tal es la meticulosidad de la Mamá Grande que hasta hizo fotografías durante las distintas fases del proceso de venta. Nada extraño, cuando fuentes muy cercanas a la agente y su empresa, subrayan que «aquí hacemos las cosas muy bien».
Dos condiciones
Mañana tendrá lugar en Madrid la recepción del legado, en compañía del interventor nombrado por el Ministerio de Hacienda, un legado para cuya venta Balcells sólo puso «dos condiciones». Una, que permanezca unido y se forme un corpus. Y la segunda, que su experiencia y su agenda sean tenidas en cuenta en el momento de la definitiva creación de este hercúleo Archivo de la Creación, ya que, como insiste Rogelio Blanco, «ella está muy comprometida con la idea, que es una ambición compartida. De hecho, ya hemos recibido llamadas de personas que quieren sumar sus propios legados, y además Balcells tiene los mejores contactos en ese mundo para sensibilizar a autores y empresas con este fin».
En este sentido, el Ministerio de Cultura no se ha estado quieto. Desde 2004 se le siguen la pista a legados similares al de Carmen Balcells. «Sólo hay que pensar lo que puede haber en archivos como el de Espasa Calpe, Austral, Ínsula, lo que pueden tener. Además, acabamos de comprar el archivo de Luis Felipe Vivanco, miembro de la Generación del 36, sobrino de Bergamín, íntimo de Rosales, y de Ridruejo. Con él cerramos completamos esa trilogía de amistad y creación en torno al grupo Gredos y la revista «Escorial». Hay que estar atentos a revistas que cierren, y también vendrá a España todo lo que queda en México de León Felipe, sin olvidar que toda la documentación de Juan Ramón de Puerto Rico ya está digitalizada. Los legados de los Nobel hispanohablantes, salvo Gabriela Mistral, están en España, todo está aquí».
El valor y el precio
En cuanto a los 3 millones de euros, recordar que en las negociaciones entre la Diputación de Málaga y la familia Aleixandre por el legado del poeta se barajan cifras de 5 millones de euros. Es más, ¿cuánto pagaría una Universidad norteamericana por este legado si tenemos en cuenta que por un solo manuscrito del boom pagan un millón de dólares».
La llegada del archivo de Carmen Balcells debe servir para que este hermoso y trascendental proyecto se ponga definitivamente en marcha. Un Archivo de la Creación Española, un auténtico proyecto de tomo y lomo.

Exploring Our Relationship With the Lonely Moon

BOOKS ON SCIENCE

Exploring Our Relationship With the Lonely Moon

The Moon is Earth’s only satellite, a quarter of its size, moving around our home planet in cold and lifeless isolation, in an orbit that increases an inch and a half a year.
From the book, "Moon: A Brief History"
MYSTICAL An image from the book’s collection. In some societies, the Moon is thought to make people crazy; in others it is a symbol of rebirth. More Photos »
“Moon: A Brief History” is filled with lunar factoids like these: how the Moon formed four and a half billion years ago, probably when a Mars-size body collided with Earth and threw off a disk of material that eventually coalesced into an orbital partner; how what we call the dark side is not actually dark; and how over the centuries people invented telescopes and other instruments to view the Moon, and what they saw.
But the book, and its wide variety of illustrations from classical texts, science fiction and other sources, describes not just the history of the celestial body but the ways it inspired the human imagination to take flight, fueled, as Proust put it, by “the ancient unalterable splendor of a Moon cruelly and mysteriously serene.”
The author, Bernd Brunner, is a Berlin-based writer, one of whose previous books, “Bears,” is a history of human-ursine relations. As with the bear, what fascinates him here is the relationship between people and his subject. So we learn, for example, that old clocks show the phases of the Moon as well as the time because before electricity people relied on moonlight to travel in the evening. And that people who don’t keep track of the Moon’s influence on tides can get into trouble, as Julius Caesar did when Roman ignorance of English tides left boats high and dry in the Roman invasion of Britain.
We also learn that Chukchi shamans in Siberia sought to achieve magical powers by exposing themselves naked to moonlight, and among the Aztecs, the dark of the Moon was thought to bring death.
In other cultures the Moon, that most obviously changeable of celestial objects, became a symbol of transience and rebirth. In some societies, the Moon is thought to have the power to make people crazy — lunatic, loony or moonstruck — or induce sleepwalking, once known as “lunatism.”
Every faith and culture, it seems, kept an eye on the Moon, settingPassover, Easter, Ramadan, Tet and other observances according to the lunar calendar. The Buddha was supposed to have achieved enlightenment by the light of the full Moon, and as belief in a Moon goddess faded with the advent of Christianity, Mr. Brunner tells us, Mary became associated with the Moon.
By the 17th century, people were imagining trips to the Moon and encounters with lunar inhabitants who, Mr. Brunner tells us, “are hardly ever imagined as inferior, ill-natured or threatening.” Perhaps the most famous work in the genre is Jules Verne’s “From the Earth to the Moon,” which was published in Paris in 1865, and which accurately predicted not only that people from the United States would be the first to set foot on the Moon but also, among other details, that the craft carrying them would be launched from Florida, splash down in the Pacific and be rescued by the United States NavyNASA’s Apollo program “helped make Verne popular again,” Mr. Brunner writes.
Today lunar exploration is on the back burner, although India sent a spacecraft, Chandrayaan-1, to the Moon in 2008. The craft carried a verse from the Rig Veda, a collection of sacred texts:
O Moon!
We should be able to know you through our intellect,
You enlighten us through the right path.

Managing Scientific Inquiry in a Laboratory the Size of the Web

Managing Scientific Inquiry in a Laboratory the Size of the Web

Hanny van Arkel had been using the Galaxy Zoo Web site less than a week when she noticed something odd about the photograph of IC 2497, a minor galaxy in the Leo Minor constellation. “It was this strange thing,” she recalled: an enormous gas cloud, floating like a ghost in front of the spiral galaxy.
Adrie Mouthaan
THE NAMESAKE Hanny van Arkel , a Dutch schoolteacher, discovered the body known as Hanny’s Voorwerp by studying deep-space images.
Galaxy Zoo
Hanny’s Voorwerp.

Readers' Comments

A Dutch schoolteacher with no formal training in astronomy, Ms. van Arkel had joined tens of thousands of other Web volunteers to help classify photographs taken by deep-space telescopes. Stumped by the unusual image on her computer screen, she e-mailed the project staff for guidance. Staff members were stumped, too. And thus was christened the celestial body now known to astronomers worldwide as Hanny’s Voorwerp (Dutch for “object”).
Stories like Ms. van Arkel’s are becoming more common, as the Internet opens up new opportunities for so-called citizen scientists. And as millions of people get involved in these participatory projects, scientists are grappling with how best to harness the amateurs’ enthusiasm.
Some critics argue that citizen science projects are often little more than ploys to stimulate public interest rather than advance scientific knowledge. Others fret over the quality of data generated by nonspecialists. But scientists must weigh such risks against the benefits of a powerful new research tool: a vast computer network that can parcel out complex projects into small tasks that can be completed by individuals with relatively limited training.
Many got their first taste of citizen science withSETI@Home, which enlisted more than five million users in the search for signs of extraterrestrial life. Volunteers downloaded a program that used their computers’ idle processing cycles to sift through data from radio telescopes.
The success of SETI@Home has inspired a number of other grid-computing initiatives, like Grid Republic, a consortium of more than 50 projects relying on the same screensaver-based software, and IBM’s World Community Grid, which is being used by Chinese researchers to investigate efficient water-filtering techniques using nanotubes.
Now researchers are starting to look for ways to engage contributors in more substantive ways, taking advantage of what the Internet pundit Clay Shirky calls the “cognitive surplus” of online brainpower.
Like Galaxy Zoo, the Herbaria@home project turns users into volunteer taxonomists, classifying images from collections of herbarium specimens across Britain. To date, the site’s 284 registered users have cataloged more than 75,000 specimens.
Other citizen science projects enlist users as data gatherers, inviting them to contribute field observations about meteorological data, wildlife behavior and other phenomena.
Cornell University’s Nestwatch provides a platform for amateur ornithologists to share observations about the nesting habits of bird species across North America. Recently, organizers have focused on tracking the effects of the BP oil spill on local birds’ nesting patterns. And Australia’s ClimateWatch project invites users to track seasonal variations in plant and animal life cycles across the Southern Hemisphere.
Given the open-door participation policies, project administrators face major challenges in ensuring the integrity of their data. Staff members at Herbaria@home perform manual quality checks on about 5 percent of the incoming data, while ClimateWatch uses an algorithm to look for unusual data points, which can then be manually checked for accuracy.
Quality control aside, a larger question remains: Does the act of data gathering really constitute science?
“These people are not doing the work of scientists,” said David Weinberger, a senior researcher at the Berkman Center for the Internet and Society at Harvard, who is writing a book about the changing shape of human knowledge in the online era. “They are doing the work of scientific instruments.”
Stephen Emmott, head of computational research at Microsoft Research, agrees that most citizen science projects tend to treat participants as high-functioning cogs in a distributed machine. “Certainly this is participatory,” he said, “but is it science?”
Dr. Emmott believes that before Web users can claim the mantle of citizen scientists, they will have to be given more meaningful roles. “Participants should be able to make a genuine contribution,” he said, “and get something back.”
Dr. Emmott’s team is exploring new models that would involve users in the research process without compromising academic rigor.
Other researchers are looking to tap the higher brain functions of Web users. Foldit turns protein research into a game, offering Web users a puzzle in the form of a multicolored knot of spirals and clumps. Each puzzle represents an amino acid, which the user tries to fold into the most efficient shape possible. By combining computational algorithms with the visual problem-solving skills of more than 100,000 Web users, the researchers hope to pioneer a new approach to solving computational problems using supplemental human brain power.

Readers' Comments

While some researchers are focused on expanding the contributions of average Web users, others want to cultivate people who already have some level of scientific training.
InnoCentive offers an online marketplace where organizations can pose problems to a network of more than 200,000 “solvers” who compete for cash rewards for the best solution. Recent InnoCentive contests include a $1 million prize for a biomarker to measure the progression of Lou Gehrig’s disease, as well as a $7,500 prize for better-smelling cat litter.
Other citizen science projects are taking shape at the grassroots level.DIYBio is a two-year-old organization with more than 1,500 members interested in conducting their own collaborative science projects. The organization has now spawned three physical lab spaces in Boston, Brooklyn and San Francisco , where members can participate in projects with polymerase chain reaction tests, centrifuges and DNA sequencing equipment.
“We’re trying to get people more involved in hands-on science,” said Jason Bobe, a founder of DIYBio. Members are exploring opportunities to turn genome sequencing into a game in which participants pull in data from crosswalk buttons and the like to model the spread of micro-organisms in urban environments. In a recent experiment, members collected dollar bills from 50 volunteers, then extracted the DNA for sequencing to identify all the micro-organisms.
As new self-organizing research communities emerge online, the long-term impact of citizen science projects may have less to do with the citizens than with the scientists.
When Web users can review research in progress and engage scientists in open discussions, the traditional process of peer review based on the model of academic publishing will face some new challenges. “It opens up another layer of participation,” Dr. Weinberger said, “and that’s where the deep impact is felt.”
Meanwhile, out on the open Web, hundreds of thousands of nonscientists continue to look for opportunities to take part in scientific research, inspired by the example of people like Ms. van Arkel, who has been enjoying the perks of Internet microstardom. She now blogs, maintains a Twitter feed and speaks at conferences and recently took a star turn in her own community-generated comic book. In January, her place in the annals of science will finally be cemented when her name appears as co-author of a scientific paper documenting her discovery.
Still, Ms. van Arkel is under no illusions about her place in the scientific establishment. “I like to tell people that you can do science without being a scientist,” she said. “It’s a life-changing thing.”